Mieke, Kenneth en Els geven een positieve draai aan saai cijferwerk

Mieke, Kenneth en Els geven een positieve draai aan saai cijferwerk

Voor de maand mei zetten we graag de opleidingen Boekhoudkundig assistent en HR-assistent in de kijker samen met twee leerkrachten Mieke en Kenneth. Aanvullend hebben we ook Els De Backer aan het woord, adjunct-directeur en coördinator van deze opleidingen.

Wat is het verschil tussen deze twee diplomagerichte opleidingen?


  • Els: Beide zijn administratieve opleidingen met veel overlappende modules. Het boekhouden gaat vooral over het financiële, het correct verwerken van cijfers achter de schermen, terwijl je bij HR-assistent meer contact hebt met mensen en de verwerking van personeelsdossiers onder de knie krijgt. Het zijn twee diplomagerichte opleidingen om te volgen in het traject van tweedekansonderwijs.

Geven jullie les in alle twee de opleidingen?


  • Mieke: Ik was van 2012 tot 2015 docent bij het vroegere CVO Leerstad, toen er nog graduaat Boekhouden en graduaat Meertalig secretariaat werd gegeven in het volwassenenonderwijs.
    In september 2021 ben ik opnieuw gestart, deze keer binnen CVO Focus als leerkracht regelgeving HR-assistent.
  • Kenneth: Ik ben ook in september 2021 gestart met één avond per week in de vestiging van Dendermonde. Ik geef de modules Boekhouden 2: dagelijkse verrichtingen en btw-aangifte en Boekhouden 3: diverse verrichtingen.
  • Els: Binnen CVO Focus heb ik al een parcours afgelegd van bijna 20 jaar en ben ooit gestart als lesgever ICT, bedrijfsbeheer en boekhouden in de graduaten, en dit samen met de functie van secretariaatsmedewerker voor de boekhouding en het personeel. Tot op vandaag geef ik nog altijd les, één avond per week basis boekhouden. Op deze manier kan ik voeling houden met deze doelgroep en up-to-date blijven binnen de boekhoudwereld.

Hoe ben je ertoe gekomen om deze vakken te geven binnen het volwassenenonderwijs?


  • Mieke: Ik heb rechten gestudeerd, ben advocaat geweest en vervolgens jurist bij de Vlaamse overheid. Dus ik ben goed op de hoogte van de wetgevingen, recht uit mijn eigen praktijkervaringen.
    Lesgeven aan volwassenen is een uitdaging maar geeft ook veel voldoening. De verscheidenheid aan cursisten vind ik leuk, qua leeftijd en qua achtergrond. Ik krijg een echte energieboost van het lesgeven zelf!
  • Kenneth: Ik werk als boekhouder in de privé, vanaf 2018 gecombineerd met bijlessen. Door de leuke ervaringen hierin heb ik de stap gezet naar het volwassenenonderwijs. Opgebouwde kennis kunnen doorgeven aan cursisten in een losse en aangename lessfeer vind ik heel interessant.
  • Els: Ik ben hier toevallig ingerold, gestart met 1 vak en zo verder opgebouwd. Voor mij lag er een grote uitdaging bij de cursisten van het graduaat, deze cursisten werkten vaak al in de boekhouding maar hadden bijscholing nodig of wilden het juiste diploma
    Ook vanuit mijn privésfeer als vennoot binnen een familiebedrijf bezit ik ruim veel ervaring, ik sta dus letterlijk met één voet in de praktijk. Naar deze connectie ga ik bij onze leerkrachten op zoek: gedreven en vakbekwame lesgevers die leerrijke praktijksituaties nauwkeurig overbrengen aan onze cursisten, daar streef ik naar.

Deze vakken worden vaak als ‘saai’ bestempeld maar er zullen toch ook wel al eens grappige situaties voorkomen?


  • Mieke: Ja inderdaad, ik ben er trots op als cursisten nadien zeggen dat recht dus ook tof en levendig kan zijn. Een blok van 3 lesuren is soms lang stilzitten, dus breng ik graag wat beweging in de klas. Vorig semester hebben we met de hele klas enkele Bha Duan Yin oefeningen gedaan (eenvoudige bewegingsoefeningen), een gokje maar iedereen deed graag mee, dat was de max!
  • Kenneth: In een les ging het over het btw-verschil tussen frieten afhalen en frieten zelf consumeren. Mijn cursisten legden de link naar een fragment uit het TV-programma ‘Mag ik u kussen’. Daar ging het ook over frietjes tussen Stan Van Samang en Leen Dendievel. Aangezien ik dit fragment niet kende, hebben we dit in de les afgespeeld en onze lachspieren even kunnen trainen ?.

In juni kunnen cursisten zich opnieuw inschrijven voor het nieuwe schooljaar. Zal er veel veranderen binnen deze opleidingen?


  • Els: Beide opleidingen zal je zowel overdag als ’s avonds kunnen volgen. Digitale vaardigheden gaan we naast 50% ook aanbieden in 90% e-learning. Voor een juiste keuze gaan we eerst met de cursist in gesprek om te kijken naar zijn traject, persoonlijkheid en achtergrond en kunnen we zo de juiste module aanraden. Ook bij algemene interesse in boekhoudkundig assistent en HR-assistent raden we altijd aan eerst een infosessie mee te volgen.

Is één van deze opleidingen een knelpuntberoep?


  • Els: Heel raar maar voor boekhoudkundig bediende wisselt dat voortdurend. Vanuit het centrum doen we geregeld bevragingen bij externe bedrijven om hun noden af te toetsen. Zo kunnen wij onze cursisten met de juiste kennis op stage sturen en later het werkveld in. Want werkmogelijkheden binnen deze sector zijn er zeker nog.

Bezig met zoeken...