Teams, onze e-learning omgeving

#Wat is Teams?

Vanaf de start van je cursus krijg je als cursist gratis toegang tot de e-learning omgeving of Teams-omgeving van CVO Focus. Je kan deze omgeving beschouwen als een soort interne ruimte die enkel toegankelijk is voor leerkrachten en ingeschreven cursisten.

Een dag na je inschrijving krijg je de nodige gegevens om je aan te melden doorgestuurd op het e-mailadres dat je bij je inschrijving hebt doorgegeven. Aanmelden doe je met jouw persoonlijk e-mailadres van CVO Focus en het wachtwoord dat je in de e-mail kunt vinden.
Je code is pas actief vanaf 5 september of, bij latere inschrijving, tot 2 werkdagen na inschrijvingsdatum. Breng deze code mee naar de eerste lessen, je docent zal jou zeker meer informatie kunnen geven. Met een goede basiskennis van de computer en het internet ben je heel snel op weg. We hebben immers heel doelbewust gekozen voor een overzichtelijke opbouw en eenvoudige bediening.

#Cursussen

Na het aanmelden kom je terecht op de pagina “Teams”.
Daar krijg je een overzicht van alle cursussen waarvoor je bij CVO Focus bent ingeschreven. Door te klikken op een bepaalde Teams-tegel kom je in de digitale omgeving van die specifieke cursus terecht. Daar kun je o.a. lesmateriaal vinden, berichten en aankondigingen lezen, …

Jouw docent kan dit medium gebruiken als extra ondersteunend didactisch hulpmiddel bij het klassikaal lesgeven:

  • cursusmateriaal kan gestructureerd en overzichtelijk aangeboden worden,
  • hij/zij kan extra oefeningen voor herhaling en inoefening toevoegen,
  • via de agenda is een overzicht van de lessenreeks beschikbaar,
  • etc.

Extra mogelijkheden voor gecombineerd onderwijs
Teams wordt in al zijn facetten ook ingeschakeld in het gecombineerd onderwijs. Dit platform levert een aanzienlijke meerwaarde om levenslang leren leuk, aangenaam en heel leerrijk te maken.

#FAQ

1. Wachtwoord vergeten?

Als je je inloggegevens kwijt zou zijn, kun je altijd hulp vragen aan de docent. Die kan jou daarmee verder helpen of de juiste personen contacteren.

2. Wijziging van e-mailadres

De docent kan extra berichten en aankondigingen sturen vanuit Teams. Zo kan hij/zij gemakkelijk laten weten wanneer een extra uitstap gepland is, wat je moet meebrengen aan materiaal voor de volgende les, … Als je die nog niet bekeken hebt in Teams zelf zal je een e-mail krijgen om je daaraan te herinneren. Dat bericht wordt verzonden naar jouw CVO Focus-adres, maar zal van daar ook automatisch doorgestuurd worden naar jouw privé-e-mailadres.

Om geen berichten te missen, is het dus belangrijk dat wij altijd over jouw juiste e-mailadres beschikken. Standaard koppelt het systeem het e-mailadres dat je bij je inschrijving opgaf aan jouw account. Wanneer het toch zou veranderen tijdens het schooljaar, meld je dat best aan de balie van het secretariaat. Zij zorgen ervoor dat de wijziging doorgegeven wordt.

Tip!
Je geeft best een e-mailadres waarop je makkelijk te bereiken bent. Ook bv. het opnieuw verzenden van de inloggegevens zal gebeuren naar dat e-mailadres, dus is het zeker van belang wijzigingen te melden.

3. Ik zie mijn cursus niet staan

Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je je cursus of een bepaald onderdeel (nog) niet kunt zien. We sommen de meest gangbare zaken even op:

  • De verwerking van alle inschrijvingen gebeurt altijd automatisch ‘s nachts. Je kunt dus maar de dag nadien toegang tot het systeem krijgen. Als je bv. ingeschreven bent op dinsdag, dan kun je Teams pas vanaf woensdag gebruiken.
  • De cursus is misschien nog niet geactiveerd door de docent. Wanneer de docent nog lesmateriaal aan het toevoegen is, of alles nog naar zijn/haar voorkeuren aan het aanpassen is, zou het kunnen dat dat de cursus op dat moment nog niet actief staat.
  • En soms is er ook wel eens een technisch probleem zoals bij elke elektronische toepassing. De juiste gebruikers zitten nog niet in de cursus, problemen met de Teams-applicatie zelf, het internet ligt plat, … We vragen jouw begrip voor deze uitzonderlijke omstandigheden en proberen deze kink in de kabel altijd zo snel en efficiënt mogelijk op te lossen.

4. Wat doe ik bij problemen?

We vragen jullie vriendelijk om alle problemen die je niet opgelost krijgt ook daadwerkelijk te melden, eerst en vooral bij de docent. Als hij/zij jou niet kan helpen, kan er samen een berichtje gestuurd worden naar onze helpdesk. Zij volgen jullie vragen en opmerkingen heel ernstig en met veel plezier op.

 

 

 

Bezig met zoeken...