Mijn Focus, onze e-learning omgeving

#Wat is het ELO

Vanaf de start van je cursus krijg je als cursist gratis toegang tot de e-learning omgeving (ELO) van CVO Focus.
Je kan het ELO beschouwen als een soort interne website die enkel toegankelijk is voor leerkrachten en ingeschreven cursisten.

Een dag na je inschrijving krijg je de nodige gegevens om je aan te melden doorgestuurd op het mailadres dat je bij je inschrijving hebt doorgegeven (inlog + wachtwoord).

Je code is pas actief vanaf 1 september of, bij laattijdige inschrijving, 1 tot 2 dagen na inschrijvingsdatum. Breng deze code mee naar de eerste lessen, je leerkracht zal je zeker meer informatie kunnen geven. Met een goede basiskennis van de computer en wat internet ben je heel snel op weg. We hebben immers heel doelbewust gekozen voor een overzichtelijke opbouw en eenvoudige bediening. Alle mogelijkheden kan je hier nalezen.

 

#Cursussen

Na het aanmelden kom je terecht op de pagina “Cursussen”
Je zal waarschijnlijk kunnen inloggen in de cursus waarvoor je bent ingeschreven. Dit geldt zeker voor alle opleidingen in informatica, boekhouden en ook meer en meer voor onze vele taalcursussen.
Je leerkracht kan dit medium gebruiken als extra ondersteunend didactisch hulpmiddel bij het klassikaal lesgeven:

  • hij kan zijn cursusmateriaal gestructureerd en overzichtelijk aanbieden,
  • hij kan extra oefeningen voor herhaling en inoefening toevoegen,
  • door middel van korte testen kan je onmiddellijk feedback over je sterke prestaties en je werkpunten krijgen,
  • via de agenda is een overzicht van de lessenreeks beschikbaar,
  • etc.

Extra mogelijkheden voor gecombineerd onderwijs
Het ELO wordt in al zijn facetten ook ingeschakeld in het gecombineerd onderwijs. Dit platform levert een aanzienlijke meerwaarde om levenslang leren leuk, aangenaam en heel leerrijk te maken.

#FAQ

1. Wachtwoord vergeten?

Als je je inloggegevens kwijt zou zijn, kan je altijd een nieuw wachtwoord aanvragen. Dit kan heel snel door zelf op de startpagina te klikken op Wachtwoord vergeten.

2. Wijziging van e-mailadres

Je leerkracht kan extra berichten rechtstreeks naar jouw mailbox sturen vanuit het ELO. Zo kan hij/zij gemakkelijk laten weten wanneer een extra uitstap gepland is, wat je moet meebrengen aan materiaal voor de volgende les,… Om dit alles correct te laten verlopen, is het belangrijk dat hij altijd over je juiste e-mailadres kan beschikken. Standaard plaatst het systeem het mailadres dat je bij je inschrijving opgaf, in jouw profiel op ons ELO.

Tip!
Je geeft best een e-mailadres waarop je makkelijk te bereiken bent. Dit wordt ook gebruikt wanneer je je wachtwoord vergeten zou zijn. Maar het kan voorvallen dat je in de loop van je leertraject van mailadres verandert. Alleen jijzelf kan dit aanpassen op het ELO, want dit is beveiligd voor anderen.Hoe ga je te werk?
Eenmaal aangemeld op het ELO vind je bovenaan de rubriek Mijn account. Als je hierop klikt, kom je in een scherm waar je onderaan een nieuw wachtwoord kan intikken, je mailadres kan invullen of wijzigen, de taal instellen, enz. De andere velden kan je naar eigen wens aanvullen.


Extra: je foto op het ELO
Om een foto aan je profiel toe te voegen, klik je naast “Account op “Profielfoto” op “Voeg afbeelding gebruiker toe”. Je gaat naar de foto die je op voorhand op je computer had klaargezet en klikt op “Opslaan”. De foto is aan je profiel toegevoegd.

3. Ik zie mijn cursus niet staan

Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je je cursus of een bepaald onderdeel (nog) niet kan zien.
We sommen de meest gangbare zaken even op:

  • De verwerking van alle inschrijvingen gebeurt altijd automatisch ‘s nachts. Je kan dus maar de dag nadien toegang tot het systeem krijgen.
    bv. Je schrijft in op dinsdag, dan kan je het ELO vanaf woensdag gebruiken
  • Ons ELO werkt met een systeem van oogjes:
    • oogje open = de cursus of het cursusdeel is zichtbaar,
    • oogje toe = de cursus blijft nog even gesloten voor cursisten.Het is je leerkracht zelf die bepaalt wanneer hij bepaalde onderdelen openzet. Waarschijnlijk kan hij je vlug helpen als iets nog niet zichtbaar is.
  • En soms is er ook wel eens een technisch probleem zoals bij elke elektronische toepassing. De juiste gebruikers zitten nog niet in de cursus, de website ligt even uit omwille van onderhoud, het internet ligt plat, … We vragen je begrip voor deze uitzonderlijke omstandigheden en proberen deze kink in de kabel altijd zo snel en efficiënt mogelijk op te lossen.

Zeker altijd snel je probleem melden.
We vragen jullie vriendelijk om alle problemen ook daadwerkelijk te melden aan onze platformverantwoordelijke Joeri Sens op joeri.sens@cvofocus.be of via de infolijn info@cvofocus.be.
We volgen jullie vragen en opmerkingen heel ernstig en met veel plezier op.

4. Waarom verschijnen er icoontjes naast de cursus waarvoor ik ingeschreven ben?

Bij elke cursus waarvoor je ingeschreven bent, zullen regelmatig icoontjes verschijnen.
Je leerkracht is dan actief bezig geweest om bijkomend cursusmateriaal op het ELO zichtbaar te zetten. Via de icoontjes met een uitroepteken kan je vlug zien voor welk onderdeel er nieuwe informatie is toegevoegd. Als je op het icoontje klikt, kan je de toevoegingen onmiddellijk bekijken.

 

5. Wie kan ik contacteren als ik een technisch probleem niet kan oplossen?

Indien je gebruikersnaam niet klopt of het aanmelden problemen geeft, contacteer dan zeker onze platformverantwoordelijke Joeri Sens op joeri.sens@cvofocus.be.

 

 

 

Bezig met zoeken...