Deel 2: Integratie en communicatie met Arduino (100% e-learning)

Deel 2: Integratie en communicatie met Arduino (100% e-learning)

Specifieke ontwikkelomgeving: eenvoudige functionaliteiten (60 lestijden)

In deel 2 ontdek je meer geavanceerde mogelijkheden van C++ zoals object georiënteerd programmeren.
Je leert denken op bit-niveau, de stappen- en dc-motor sturen en je eindigt met het ontwerp van een 4*4 wagen met dc-motoren en verlichting die je stuurt met een BLE App.

Op het programma:

  • We gaan dieper in op de programmeertaal C/C++: structuren, objecten, …
  • Je leert vanuit C/C++ specifieke onderdelen van de microcontroller aansturen.
  • Je gaat validatie van input, opvang en melding van fouten inbouwen in je programma.
  • Je kan tutorials, ChatGTP en ondersteunende websites vinden en raadplegen.
  • Je analyseert code en vereenvoudigt waar mogelijk.
  • Je maakt code leesbaar en goed gedocumenteerd en je zorgt voor een gebruiksvriendelijke output.
  • Je leert de bouwstenen van onze ontwikkelomgeving gebruiken en deze ook zelf maken.
  • Je leert de instellingen van een specifieke ontwikkelomgeving wijzigen.
  • We bekijken samen enkele IoT voorbeelden als introductie naar Arduino 3.

Arduino:

  • Introductie over ESP32 microcontroller, module, schema en mogelijkheden
  • Seriële interfaces UART, I2C, SPI/I²C, 1-WIRE
  • Een OLED display aansturen
  • Sensoren uitlezen zoals een rotaryencoder, een ultrasone afstandsmeter
  • Intelligente RGB LED’s sturen
  • Geavanceerde mogelijkheden van de microcontroller zoals interrupts
  • Een stappenmotor en dc-motor sturen
  • Je ESP32 sturen via een App en Bluetooth Low Energy
  • RS485 modbus uitlezen met behulp van de ESP32
  • Kennismaking met IoT

Mocht je toch al ervaring hebben met programmeren en is elektronica je niet vreemd, ook dan ben je meer dan welkom in dit tweede deel. Je bepaalt zelf het niveau van jouw project.


Deze cursus wordt in 100% e-learning georganiseerd.
Dit betekent dat de leerstof in afstandsonderwijs via Teams (2/3) en een elektronisch leerplatform (1/3) wordt aangeboden, begeleid en geëvalueerd.

Voor vragen of meer info kan je mailen naar wim.verlinden@cvofocus.be


Deze module komt uit de opleiding “ICT Programmeren”.

 

Lokeren

Groendreef 31

Deel 2: Integratie en communicatie met Arduino (100% e-learning)    (woensdagavond)cursusnummer: 232408065
Startdatum: 31/01/2024 - Einddatum: 19/06/2024
Uiterste inschrijvingsdatum is 16/03/2024.

Alle lesdagen en -locaties zijn vermeld onder voorbehoud en kunnen om organisatorische redenen altijd worden gewijzigd. Het aanbod wordt jaarlijks vernieuwd en geoptimaliseerd.

Om in te stappen in deel 2 moet je geslaagd zijn voor Deel 1: Basis programmeren met Arduino of je voorkennis kunnen bewijzen via een vrijstellingsproef.

Inschrijvingsgeld

  • Cursusgeld: € 90
  • Verminderd cursusgeld: € 18
  • Volg je een module voor de 4de keer binnen 6 schooljaren, dan betaal je verhoogd inschrijvingsgeld. Meer info kan je nalezen op Inschrijvingsgeld en -kosten. Bij twijfel contacteer je best ons secretariaat.

Studiekosten

  • Cursusmateriaal (verplicht bij elke inschrijving): € 5.
    Dit bedrag is afhankelijk van de opleiding en omvat de kostprijs voor o.m. kopieën, grondstoffen en (digitaal) materiaal dat je in de lessen gebruikt of verbruikt, software, platformen, diensten, …  Aanvullend vind je hieronder een opsomming van andere benodigdheden die hierin niet zitten vervat.
  • Je kan het materiaal gebruiken van deel 1.
  • Voor bijkomende sensoren, 4*4 wagen, OLED en ESP32 mag je rekenen op circa € 50.
  • Het digitaal lesmateriaal staat op Teams (e-learning omgeving) en kan je daar downloaden.

Gespreide evaluatie

CVO Focus kiest overtuigd voor een evaluatiesysteem zonder examens. Evaluaties worden gespreid over de cursus aangeboden.

Waarom gespreide evaluatie?
We evalueren op geregelde basis stukken leerstof. Gedurende de cursus zal je dus regelmatig opdrachten krijgen. Op deze manier kunnen we je goed opvolgen en de lessen bijsturen indien noodzakelijk. Tegelijkertijd stimuleren we je ook om de leerstof regelmatig te bekijken en zo vermijden we onnodige stress op het einde van de cursus.

Waarom evalueren?
Opdrachten zijn een belangrijke bron van informatie voor de leerkracht. Hebben mijn cursisten de leerstof begrepen? Hebben ze een bepaalde vaardigheid onder de knie? Behalen ze de vooropgestelde leerdoelen van de cursus?
Voor jou als cursist is het een stimulans om de leerstof regelmatig bij te houden. De resultaten geven je een idee van wat je al kan.

Opgelet!
Ben je te vaak afwezig bij deze opdrachten tijdens de les, en zijn er dus te weinig gegevens om je te beoordelen? Dan kan het centrum beslissen dat je niet geslaagd bent voor de cursus.

Deze cursus zit momenteel niet in ons aanbod of de inschrijvingsperiode is hiervoor verstreken.
Voor meer info kan je steeds terecht bij één van onze medewerkers.

Bezig met zoeken...