Deel 2: Initiatie elektronica

Deel 2: Initiatie elektronicaLater gepland

Initiatie Elektronica (120 lestijden)

Een inleiding in de elektronica via eenvoudige opstellingen met basiscomponenten, die later met halfgeleiderelementen gecombineerd worden.  Door schema-analyse en metingen verwerf je een goed inzicht in elektronische basisschakelingen

  • Basiscomponenten zoals de weerstand, condensator, spoel
  • Transformatoren en hun eigenschappen, gebruik, veiligheid
  • Meetopstellingen met weerstanden en condensatoren op gelijkspanning en wisselspanning
  • Meettoestellen in verschillende proefopstellingen gebruiken: voltmeter, ampèremeter, oscilloscoop, functiegenerator, …
  • Halfgeleiderdiode: eigenschappen, opstelling in een schakeling, LED, metingen
  • Gelijkrichters, opbouw van voedingen: foutzoeken schema-analyse in meetopstellingen
  • Voedingsstabilisatie: methodes, meetopstellingen, foutzoeken
  • Zenerdiode: eigenschappen, opstelling in een schakeling, metingen
  • Transistoren: soorten en eigenschappen, transistor als schakelaar en als versterker, uitmeten van een transistor, DC- en AC-instelling, meetopstellingen
  • Basis digitale technieken: eenvoudige schakelingen opstellen
  • Multivibratoren: eenvoudige schakelingen opstellen

Een basiskennis van elektriciteit is aangeraden.

Inschrijvingsgeld

  • Cursusgeld: € 180
  • Verminderd cursusgeld: € 36

Studiekosten

  • Het cursusmateriaal staat op het ELO (e-learning omgeving) en kan je gratis downloaden.

Gespreide evaluatie

CVO Focus kiest overtuigd voor een evaluatiesysteem zonder examens. Evaluaties worden gespreid over de cursus aangeboden.

Waarom gespreide evaluatie?
We evalueren op geregelde basis stukken leerstof. Gedurende de cursus zal je dus regelmatig opdrachten krijgen. Op deze manier kunnen we je goed opvolgen en de lessen bijsturen indien noodzakelijk. Tegelijkertijd stimuleren we je ook om de leerstof regelmatig te bekijken en zo vermijden we onnodige stress op het einde van de cursus.

Waarom evalueren?
Opdrachten zijn een belangrijke bron van informatie voor de leerkracht. Hebben mijn cursisten de leerstof begrepen? Hebben ze een bepaalde vaardigheid onder de knie? Behalen ze de vooropgestelde leerdoelen van de cursus?
Voor jou als cursist is het een stimulans om de leerstof regelmatig bij te houden. De resultaten geven je een idee van wat je al kan.

Opgelet!
Ben je te vaak afwezig bij deze opdrachten tijdens de les, en zijn er dus te weinig gegevens om je te beoordelen? Dan kan het centrum beslissen dat je niet geslaagd bent voor de cursus.

Deze cursus zit momenteel niet in ons aanbod of de inschrijvingsperiode is hiervoor verstreken.
Voor meer info kan je steeds terecht bij één van onze medewerkers.

Bezig met zoeken...