![Deel 1: Basis programmeren met Arduino [100% e-learning]](https://cvofocus.be/wp-content/uploads/2019/05/arduino.jpg)
Deel 1: Basis programmeren met Arduino [100% e-learning]Later gepland
Start to program (60 lestijden)
Ben jij geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten en het ontwikkelen van geautomatiseerde omgevingen? Dan is Arduino zeker iets voor jou! Met deze combinatie van hardware en software kan jij aan de slag met licht, beweging, geluid, GPS, camera’s, het internet en zelfs jouw smartphone of TV.
In deze cursus leer je stapsgewijs de krachtige microcontroller en bijbehorende componenten van Arduino kennen. Je leert niet alleen hoe je deze microcomputer kan controleren maar je ontdekt ook de basisprincipes van programmeren. Zo krijg je inzicht in de processen achter computationeel denken en leer je een programma opdelen in eenvoudige delen.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- We starten met de programmeertaal C/C++.
- Wat zijn de basisprincipes van programmeren, je leert het systeem en de functies achter een programma.
- Je krijgt inzicht in de processen achter het computationeel denken.
- Je leert een eenvoudig programma maken, wijzigen en testen.
- Je leert een juiste logica volgen bij de opbouw van een programma.
- Je gaat fouten opsporen en oplossen.
- Je leert hoe je een programma kan documenteren.
Arduino:
- Inleidende begrippen in verband met Arduino en zijn componenten
- Arduino programmeren in Arduino IDE
- Wat is een microcontroller en zijn interne werking?
- Arduino Uno, schema en mogelijkheden
- Digitale outputsignalen: Hoe kan Arduino de wereld aansturen? Het aansturen van een LED, een motor, …
- Digitale inputsignalen en werken met sensoren: potentiometers, LDR, temperatuursensor, druksensoren, snelheidsensor, hoogtemeter …
- Analoge inputsignalen lezen
- PWM signalen opwekken om o.a. leds te dimmen en een servomotor te sturen
- Domotica projecten
- Een matrix keypad uitlezen
- Een eenvoudig alarmsysteem ontwerpen
- LCD-scherm
- Arduino libraries
Voor dit eerste deel van de opleiding is geen voorkennis programmeren en/of elektronica vereist. We beginnen vanaf nul en bouwen stapsgewijs op.
Deze cursus wordt in 100% e-learning georganiseerd.
Dit betekent dat de leerstof in afstandsonderwijs via Teams (2/3) en een elektronisch leerplatform (1/3) wordt aangeboden, begeleid en geëvalueerd.
Voor vragen of meer info kan je mailen naar wim.verlinden@cvofocus.be
Deze module komt uit de opleiding “ICT Programmeren”.
Er is geen voorkennis programmeren en/of elektronica vereist voor deze opleiding. We beginnen deze opleiding vanaf nul en bouwen stapsgewijs op. Een zekere voorkennis van het gebruik van een computer is wel nodig, zoals het vlot werken met de verkenner (mappen en bestanden) en het opslaan en openen van bestanden.
Inschrijvingsgeld
- Cursusgeld: € 90
- Verminderd cursusgeld: € 18
- Volg je een module voor de 4de keer binnen 6 schooljaren, dan betaal je verhoogd inschrijvingsgeld. Meer info kan je nalezen op Inschrijvingsgeld en -kosten. Bij twijfel contacteer je best ons secretariaat.
Studiekosten
- Cursusmateriaal (verplicht bij elke inschrijving): € 6.
Dit bedrag is afhankelijk van de opleiding en omvat de kostprijs voor o.m. kopieën, grondstoffen en (digitaal) materiaal dat je in de lessen gebruikt of verbruikt, software, platformen, diensten, … Aanvullend vind je hieronder een opsomming van andere benodigdheden die hierin niet zitten vervat. - Een Arduino-UNO starterkit, soldeerbout en enkele kabels en sensoren – richtprijs circa € 80.
- Het digitaal lesmateriaal staat op Teams (e-learning omgeving) en kan je daar downloaden.
Gespreide evaluatie
CVO Focus kiest overtuigd voor een evaluatiesysteem zonder examens. Evaluaties worden gespreid over de cursus aangeboden.
Waarom gespreide evaluatie?
We evalueren op geregelde basis stukken leerstof. Gedurende de cursus zal je dus regelmatig opdrachten krijgen. Op deze manier kunnen we je goed opvolgen en de lessen bijsturen indien noodzakelijk. Tegelijkertijd stimuleren we je ook om de leerstof regelmatig te bekijken en zo vermijden we onnodige stress op het einde van de cursus.
Waarom evalueren?
Opdrachten zijn een belangrijke bron van informatie voor de leerkracht. Hebben mijn cursisten de leerstof begrepen? Hebben ze een bepaalde vaardigheid onder de knie? Behalen ze de vooropgestelde leerdoelen van de cursus?
Voor jou als cursist is het een stimulans om de leerstof regelmatig bij te houden. De resultaten geven je een idee van wat je al kan.
Opgelet!
Ben je te vaak afwezig bij deze opdrachten tijdens de les, en zijn er dus te weinig gegevens om je te beoordelen? Dan kan het centrum beslissen dat je niet geslaagd bent voor de cursus.
Deze cursus zit momenteel niet in ons aanbod of de inschrijvingsperiode is hiervoor verstreken.
Voor meer info kan je steeds terecht bij één van onze medewerkers.