Deel 1: Basis programmeren in Python met ESP32 [100% e-learning]

Deel 1: Basis programmeren in Python met ESP32 [100% e-learning]

Start to program (60 lestijden)

In deel 1 van deze opleiding leer je werken met de populaire programmeertaal Python. Stapsgewijs leer je de basistechnieken van het programmeren en leer je hoe je elektronische componenten zoals leds, schakelaars, sensoren en servomotoren met je Python programma en een ESP32 kan uitlezen en sturen.

De ESP32 is een populaire microcontroller en wordt veel gebruikt in verschillende toepassingen zoals Internet of Things-apparaten, wearables, robots, sensoren, enz. De ESP32 wordt ook veel gebruikt in hobbyprojecten vanwege de lage kost en de veelzijdigheid van de chip.

Programma:

  • We starten met de programmeertaal Python.
  • We ontwerpen programma’s in Python voor je PC maar ook voor de ESP32.
  • Wat zijn de basisprincipes van programmeren, je leert het systeem en de functies achter een programma.
  • Je krijgt inzicht in de processen achter het computationeel denken.
  • Je leert een eenvoudig programma maken, wijzigen en testen.
  • Je leert een juiste logica volgen bij de opbouw van een programma.
  • Je gaat fouten opsporen en oplossen.
  • Je leert hoe je een programma kan documenteren.
  • Je leert een grafische user interface (GUI) ontwerpen met Tkinter.
  • Je leert werken met functies en modules.

ESP32:

  • Inleiding: hoe werkt een ESP32?
  • Mogelijkheden van de ESP32
  • Schema van een ESP32-module
  • Hoe programmeren we de ESP32 met Python?
  • Digitale en analoge inputs en outputs
  • Niveau en flankdetectie
  • PWM
  • Led-sturing
  • Een matrix keypad uitlezen
  • Een eenvoudig alarmsysteem ontwerpen
  • Een OLED aansturen

Deze cursus wordt in 100% e-learning georganiseerd – ’s avonds  

  • Dit betekent dat de leerstof in afstandsonderwijs via Teams (2/3) en een elektronisch leerplatform (1/3) wordt aangeboden, begeleid en geëvalueerd.
  • Deze cursus wordt georganiseerd per semester in afstandsonderwijs (e-learning), van begin september tot eind januari (semester 1), of van februari tot eind juni (semester 2).

Voor vragen of meer info kan je mailen naar wim.verlinden@cvofocus.be


Deze module komt uit de opleiding “ICT Programmeren”.

 

Lokeren

Groendreef 31

Deel 1: Basis programmeren in Python met ESP32 [100% e-learning]    (donderdagavond)cursusnummer: 20240183
Startdatum: 05/09/2024 - Einddatum: 23/01/2025
Uiterste inschrijvingsdatum is verstreken.

Alle lesdagen en -locaties zijn vermeld onder voorbehoud en kunnen om organisatorische redenen altijd worden gewijzigd. Het aanbod wordt jaarlijks vernieuwd en geoptimaliseerd.

Voor dit eerste deel van de opleiding is geen voorkennis programmeren, Linux en/of elektronica vereist. We beginnen vanaf nul en bouwen stapsgewijs op.

Inschrijvingsgeld

  • Cursusgeld: € 90
  • Verminderd cursusgeld: € 18
  • Volg je een module voor de 4de keer binnen 6 schooljaren, dan betaal je verhoogd inschrijvingsgeld. Meer info kan je nalezen op Inschrijvingsgeld en -kosten. Bij twijfel contacteer je best ons secretariaat.

Studiekosten

  • Cursusmateriaal (verplicht bij elke inschrijving): € 6.
    Dit bedrag is afhankelijk van de opleiding en omvat de kostprijs voor o.m. kopieën, grondstoffen en (digitaal) materiaal dat je in de lessen gebruikt of verbruikt, software, platformen, diensten, …  Aanvullend vind je hieronder een opsomming van andere benodigdheden die hierin niet zitten vervat.
  • Starterskit met o.a. ESP32, sensoren, oled, servomotor, testsnoeren – circa € 75.
  • Het digitaal lesmateriaal staat op Teams (e-learning omgeving) en kan je daar downloaden.

Gespreide evaluatie

CVO Focus kiest overtuigd voor een evaluatiesysteem zonder examens. Evaluaties worden gespreid over de cursus aangeboden.

Waarom gespreide evaluatie?
We evalueren op geregelde basis stukken leerstof. Gedurende de cursus zal je dus regelmatig opdrachten krijgen. Op deze manier kunnen we je goed opvolgen en de lessen bijsturen indien noodzakelijk. Tegelijkertijd stimuleren we je ook om de leerstof regelmatig te bekijken en zo vermijden we onnodige stress op het einde van de cursus.

Waarom evalueren?
Opdrachten zijn een belangrijke bron van informatie voor de leerkracht. Hebben mijn cursisten de leerstof begrepen? Hebben ze een bepaalde vaardigheid onder de knie? Behalen ze de vooropgestelde leerdoelen van de cursus?
Voor jou als cursist is het een stimulans om de leerstof regelmatig bij te houden. De resultaten geven je een idee van wat je al kan.

Opgelet!
Ben je te vaak afwezig bij deze opdrachten tijdens de les, en zijn er dus te weinig gegevens om je te beoordelen? Dan kan het centrum beslissen dat je niet geslaagd bent voor de cursus.

Deze cursus zit momenteel niet in ons aanbod of de inschrijvingsperiode is hiervoor verstreken.
Voor meer info kan je steeds terecht bij één van onze medewerkers.

Bezig met zoeken...